Rabu, 3 Jun 2015

Klang Valley Mass Rapid Transit (MRT)

Jika anda salah seorang daripada penduduk sekitar Sungai Buloh-Kajang, akhir-akhir ini anda pasti sering dapat melihat kerja-kerja pembinaan rangkaian kereta api dijalankan di merata-rata tempat secara besar-besaran. Untuk pengetahuan anda, pembinaan yang dijalankan tersebut merupakan salah satu projek Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat yang bernama Klang Valley Mass Rapid Transit atau lebih dikenali sebagai MRT.

Berdasarkan laman web rasmi SPAD, Lembah Klang Mass Rapid Transit Projek melibatkan pembinaan rangkaian keretapi yang akan menjadi tulang belakang sistem pengangkutan awam di Lembah Klang. Projek ini merupakan elemen penting kepada Greater Kuala Lumpur/Klang Valley National Key Economic Area (Greater KL/KV NKEA) dan projek infrastruktur yang terbesar di negara ini. Ia akan meningkatkan liputan pengangkutan awam berasaskan rel di Lembah Klang dan membolehkan 50% daripada semua perjalanan di Lembah Klang dilakukan oleh pengangkutan awam pada tahun 2020, meningkat daripada 17%yang terkini. Kerajaan meluluskan Projek MRT Lembah Klang pada 17 Disember 2010, diikuti dengan kelulusan Skim Keretapi Final Sungai Buloh - Kajang (SBK) pada 29 Jun 2011.

Baris pertama rangkaian akan berlangsung dari Sungai Buloh di barat laut Kuala Lumpur, ke Kajang di tenggara ibu negara. Sungai Line Buloh-Kajang akan meliputi jarak 51 kilometer, iaitu 9.5km di bawah tanah. Akan terdapat 31 stesen di sepanjang laluan dan tiga stesen sementara yang akan dibina untuk pembangunan masa depan.

Perkhidmatan ini akan memberi perkhidmatan kepada populasi 1.2 juta penduduk yang tinggal di kawasan-kawasan seperti Sungai Buloh, Kota Damansara, Dataran Sunway, Bandar Utama, TTDI, Seksyen 16, Pusat Bandar Damansara, KL Sentral, Warisan Merdeka, Bukit Bintang, Pasar Rakyat, Cochrane, Maluri, Cheras dan Kajang.

Berdasarkan bilangan penumpang ramalan dari 2017 sehingga 2026, sebanyak 58 kereta api akan disediakan apabila selesai  talian Sungai Buloh - Kajang dan satu kereta api boleh mempunyai kapasiti maksimum bersamaan 1.200 penumpang bas 12 atau kira-kira 700 kereta. Para penumpang dijangka mencapai 442,000 penumpang setiap hari dengan kekerapan kereta api akan kira-kira satu kereta api setiap 3.5 minit pada waktu puncak.

Laluan MRT dari Projek MRT Lembah Klang kini sedang dikenal pasti sebagai sebahagian daripada Rancangan Pembangunan Bandar Rel Lembah Klang. Rancangan ini ialah komponen Tanah Pelan Induk Pengangkutan Awam Lembah Klang yang ditauliahkan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Projek MRT Lembah Klang ini dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Malaysia. Peranan SPAD adalah untuk memastikan perancangan, pembinaan dan operasi baris akan mengikuti semua peraturan-peraturan yang perlu dan memenuhi matlamat utama iaitu menyediakan penduduk Lembah Klang dengan sistem pengangkutan awam yang selesa & berkesan.

Projek MRT telah dilancarkan secara rasmi pada 8 Julai 2011 dengan pembinaan yang canggih di Sg Buloh depot, portal bawah tanah Semantan dan terowong pelancaran bawah tanah Cochrane. Ini kemudiannya akan diikuti oleh penempatan semula utiliti bersama pelbagai bahagian penjajaran. Sebahagian besar pakej kerja utama dicadangkan pada pertengahan tahun 2012. Kerja-kerja fizikal akan memerlukan lencongan lalu lintas yang pada satu cara atau yang lain menjejaskan pemandu dan pejalan kaki sepanjang jajaran. Pemilik projek dikehendaki untuk melaksanakan Pelan Pengurusan Trafik untuk mengurangkan kesan.

Projek ini disangka akan siap dibina pada tahun 2017.

Sebagai salah seorang pengguna pengangkutan awam yang tegar, terutamanya perkhidmatan rel, projek ini merupakan satu berita gembira bagi kami dengan adanya perkhidmatan yang menawarkan perjalanan ke destinasi-destinasi yang terletak dengan jarak jauh daripada satu sama lain.

Berikut merupakan peta rangkaian MRT yang bakal dibina :


Sekian.



0 comments:

Catat Ulasan