Rabu, 1 Julai 2015

Perkhidmatan Sewa, Kongsi Kereta Elektrik Pertama Di Malaysia

Kuala Lumpur : Warga kota berpeluang menyewa kereta elektrik (EV) melalui program perkongsian kereta pertama di Malaysia yang dilaksanakan di bandaraya Kuala Lumpur.

Inisiatif ini bagi memberi pilihan kepada orang ramai menggunakan pengangkutan awam dan sebagai usaha mengurangkan kesesakan jalan raya.

Setakat ini terdapat 400 pengguna telah berdaftar dengan program yang berkonsepkan Mobiliti Penyelesaian Padu (Comos) dengan objektif utama menggalakkan persekitaran hijau.

Menurut Pengerusi Eksekutif CMS Consortium Eco-Tour, Datuk Seri Syed Zainal Syed Mohd Tahir, setakat ini terdapat 60 EV berteknologi hijau disediakan di sekitar bandaraya.




EV yang menggunakan kereta Renault Zoe mempunyai ciri keselamatan yang mengikut piawaian antarabangsa.

Pengguna EV dapat menyewa kenderaan itu dengan caj penggunaan minimum hanya RM6 setiap 15 minit dan RM160 untuk sehari.

Ketua Pegawai Eksekutif Comos, Dr Badrulhisham Mohd. Ghazali berkata EV yang menggunakan kereta jenis Renault Zoe mempunyai ciri keselamatan yang mematuhi piawaian antarabangsa.

“EV Renault Zoe ini kami letakkan di 10 stesen yang terpilih. Apa yang pelanggan perlu buat adalah mendaftar dan mengambil kad dan nombor pin di pejabat kami sebelum ke stesen-stesen ini untuk mengambil kereta.

“Dengan adanya nombor pin dan kad yang disediakan ia bakal mengurangkan risiko kecurian. Di samping kereta tersebut turut dilengkapi dengan sistem GPS dan Airbag,” katanya kepada Astro AWANI.


Sekian.

Sumber : Astro Awani


0 comments:

Catat Ulasan