Sabtu, 30 Mei 2015

Pertandingan Kepenggunaan Sempena Hari Pengguna Malaysia 2015

Pertandingan Kepenggunaan sempena Hari Pengguna Malaysia merupakan acara tahunan yang dianjurkan oleh FOMCA. Diadakan semenjak tahun 2002, pertandingan ini menjadi saluran kepada semua lapisan masyarakat, sama ada kanak-kanak, pelajar sekolah rendah atau menengah, pelajar institusi pengajian tinggi dan orang awam, untuk menyalurkan pandangan mereka tentang isu kepenggunaan dalam pelbagai medium pertandingan. Penyertaan yang menggalakkan terhadap pertandingan ini menunjukkan kecenderungan orang ramai yang tinggi terhadapnya hingga telah menjadi sebagai salah satu aktiviti Kelab Pengguna Sekolah, khususnya di Sekolah Menengah. Pada tahun ini FOMCA telah menarik lebih ramai peserta dengan tawaran hadiah wang tunai yang berjumlah RM 250,000 untuk dimenangi. Pada masa yang sama semua peserta yang menyertai pertandingan ini juga akan diberikan Sijil Penyertaan dalam menghargai sambutan dan sokongan mereka demi menjayakan program anjuran FOMCA besar-besaran ini.

 13 jenis pertandingan kepenggunaan yang akan dipertandingkan pada tahun ini adalah seperti berikut :-
  1. Pertandingan Mengarang Esei Kepenggunaan (5 Kategori)
  2. Pertandingan Melukis Poster dan Mereka Bentuk Poster Grafik Kepenggunaan (5 Kategori)
  3. Pertandingan Melukis Kartun Kepenggunaan
  4. Pertandingan Blog Kepenggunaan (2 Kategori)
  5. Pertandingan Fotografi Kepenggunaan(2 Kategori)
  6. Pertandingan Buku Skrap Kepenggunaan
  7. Pertandingan Video Montaj (2 Kategori)
  8. Pertandingan “Speak Up” (2 Kategori)
  9. Pertandingan Mewarna Kepenggunaan
  10. Pertandingan Anugerah Penyertaan Terbanyak Peringkat (2 Kategori)
  11. Kempen Penjimatan Air ‘MyWater’ (3 Kategori)
  12. Anugerah Guru HPM (2 Kategori)
  13. Pertandingan ‘MySWITCH’ (2 Kategori)
“Anugerah Guru HPM”  juga diadakan dengan tujuan mengenal pasti guru yang bergerak aktif dalam pendidikan kepenggunaan di Malaysia dan mengiktiraf guru-guru yang bergerak secara sukarela dalam mendidik pengguna muda tentang kepentingan ilmu kepenggunaan.

Jadi apa yang ditunggu-tunggukan lagi? Ayuh kita beramai-ramai sertai dalam memartabatkan lagi sambutan Hari Pengguna Malaysia tahun ini! Borang dan maklumat lanjut tentang pertandingan boleh didapati di http://www.mypengguna.com/v6/

0 comments:

Catat Ulasan