Sabtu, 6 Jun 2015

Bus Rapid Transit (BRT)

Bas Rapid Transit (BRT) atau Bas Aliran Deras adalah kategori keutamaan bas khusus. Ia direka untuk menampung tahap permintaan yang tinggi untuk pengangkutan awam dengan menggabungkan aspek transit massa. BRT adalah seperti perkhidmatan rel tetapi digunakan dalam tempoh masa yang lebih singkat, dengan kadar penggunaan sumber-sumber yang jauh lebih rendah dan hanya memerlukan sebahagian kecil daripada kos mewujudkan perkhidmatan kereta api baru.


Ciri-ciri Utama:
• Lorong eksklusif tersendiri
• Bayaran pra-pelepasan.
• Pengendali sistem tunggal untuk pendapatan dan pembayaran - pengusaha bas berganda hanya dengan satu tiket yang sama.
• Bas kapasiti tinggi.


Latar Belakang
• Salah satu daripada 11 inisiatif di bawah NKRA-UPT, rangkaian Bus Rapid Transit (BRT) dalam inisiatif Greater KL (GKL) sedang dilaksanakan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).
• SPAD telah mengiktiraf 12 koridor BRT dalam Pengangkutan Awam Greater KL / Lembah Klang Master PELAN-Draft (2010) di bawah seksyen Pelan Transformasi Bas.
• Koridor KL-Klang telah dikenal pasti di dalam Laporan BRT KL (2011) sebagai salah satu potensi BRT Koridor dan projek BRT ini dirancang untuk beroperasi pada 2016.


Contoh- Contoh BRT di Negara Luar


Bogota, Colombia                                                                   
    
  •  Guangzhou, China 
 
Rouen, France                                                                         
    
   •  JAKARTA, Indonesia
Kebaikan BRT:
• Bagi pengendali BRT:

- Meningkatkan prestasi perkhidmatan.
- Meningkatkan kebolehpercayaan perkhidmatan.
- Meningkatkan prestasi operasi.
- Meningkatkan perkhidmatan penumpang.
• Untuk orang ramai:

- Masa perjalanan lebih pendek.
- Kebolehpercayaan lebih baik dan selesa.
- Liputan lebih baik dan perkhidmatan dari pintu ke pintu.
- Kemudahan bas yang lebih baik dan stesen.
- Gaya hidup yang lebih baik.
- Meningkatkan kualiti hidup.
• Bagi kerajaan:

- Alternatif transit lebih murah.
- Penyelesaian lebih cepat.
- Mesra alam.
- Fleksibiliti Operasi.
- Peningkatan penumpang transit di koridor terpilih.
Kebaikan KL-Klang BRT:

• Bagi pengusaha:

- Operasi kelajuan purata @ 45 kmsj. Lebih cepat daripada trafik campuran.
- Kekerapan 30 saat, kapasiti yang tinggi @ 14000 pphpd.
• Untuk orang ramai:

- Kurang kelewatan dalam perjalanan dengan 50% penambahbaikan.
- Liputan Lebih banyak (90%) & integrasi dengan mod pengangkutan yang lain.
- Stesen Metro kelas, kebolehcapaian dan kesalinghubungan.
- Keselesaan bas yang lebih baik dan lebih keselamatan.
- Pergerakan & gaya hidup yang lebih baik untuk kualiti hidup yang lebih tinggi.
• Bagi kerajaan:

- Lebih murah daripada kereta api (BRT @ RM25 juta / km).
- Boleh dilaksanakan pada 2016, penyelesaian transit cepat.
- Menggalakkan persekitaran hijau dan kesihatan bandar.
- Pembinaan berfasa & pementasan, gangguan servis minimum.

Sistem Operasi Hibrid BRT 

• Bersama-sama koridor BRT Kl-Klang, 29 stesen BRT sedang dirancang.
•  Koridor KL-Klang BRT akan menggunakan sistem operasi hibrid

Penilaian Kesan BRT

• Untuk mengurangkan peningkatan kesesakan di sepanjang Lebuhraya Persekutuan disebabkan oleh peningkatan penduduk pada tahun-tahun hadapan, dengan menyediakan pilihan pengangkutan awam menarik yang lebih pantas, lebih selamat, lebih selesa dan murah. 
• Walaupun BRT membantu menguruskan keadaan trafik (dengan melaksanakan faktor "menolak&menarik"), ia juga membantu ekonomi dengan mengurangkan penggunaan bahan api dan pelepasan CO2 serta mengurangkan masa perjalanan, pada masa yang sama memaksimumkan produktiviti.


Sumber : Laman Web Rasmi SPAD (www.spad.gov.my)

0 comments:

Catat Ulasan