Ciri-ciri Utama:
• Lorong eksklusif tersendiri
• Bayaran pra-pelepasan.
• Pengendali sistem tunggal untuk pendapatan dan pembayaran - pengusaha bas berganda hanya dengan satu tiket yang sama.
• Bas kapasiti tinggi.
Latar Belakang
• Salah satu daripada 11 inisiatif di bawah NKRA-UPT, rangkaian Bus Rapid Transit (BRT) dalam inisiatif Greater KL (GKL) sedang dilaksanakan oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).
• SPAD telah mengiktiraf 12 koridor BRT dalam Pengangkutan Awam Greater KL / Lembah Klang Master PELAN-Draft (2010) di bawah seksyen Pelan Transformasi Bas.
• Koridor KL-Klang telah dikenal pasti di dalam Laporan BRT KL (2011) sebagai salah satu potensi BRT Koridor dan projek BRT ini dirancang untuk beroperasi pada 2016.
Contoh- Contoh BRT di Negara Luar
• Bogota, Colombia
• Guangzhou, China
• Rouen, France
• JAKARTA, Indonesia
Kebaikan BRT:
• Bagi pengendali BRT:
- Meningkatkan prestasi perkhidmatan.
- Meningkatkan kebolehpercayaan perkhidmatan.
- Meningkatkan prestasi operasi.
- Meningkatkan perkhidmatan penumpang.
• Untuk orang ramai:
- Masa perjalanan lebih pendek.
- Kebolehpercayaan lebih baik dan selesa.
- Liputan lebih baik dan perkhidmatan dari pintu ke pintu.
- Kemudahan bas yang lebih baik dan stesen.
- Gaya hidup yang lebih baik.
- Meningkatkan kualiti hidup.
• Bagi kerajaan:
- Alternatif transit lebih murah.
- Penyelesaian lebih cepat.
- Mesra alam.
- Fleksibiliti Operasi.
- Peningkatan penumpang transit di koridor terpilih.
Kebaikan KL-Klang BRT:
• Bagi pengusaha:
- Operasi kelajuan purata @ 45 kmsj. Lebih cepat daripada trafik campuran.
- Kekerapan 30 saat, kapasiti yang tinggi @ 14000 pphpd.
• Untuk orang ramai:
- Kurang kelewatan dalam perjalanan dengan 50% penambahbaikan.
- Liputan Lebih banyak (90%) & integrasi dengan mod pengangkutan yang lain.
- Stesen Metro kelas, kebolehcapaian dan kesalinghubungan.
- Keselesaan bas yang lebih baik dan lebih keselamatan.
- Pergerakan & gaya hidup yang lebih baik untuk kualiti hidup yang lebih tinggi.
• Bagi kerajaan:
- Lebih murah daripada kereta api (BRT @ RM25 juta / km).
- Boleh dilaksanakan pada 2016, penyelesaian transit cepat.
- Menggalakkan persekitaran hijau dan kesihatan bandar.
- Pembinaan berfasa & pementasan, gangguan servis minimum.
Sistem Operasi Hibrid BRT
• Bersama-sama koridor BRT Kl-Klang, 29 stesen BRT sedang dirancang.
• Koridor KL-Klang BRT akan menggunakan sistem operasi hibrid
Penilaian Kesan BRT
• Untuk mengurangkan peningkatan kesesakan di sepanjang Lebuhraya Persekutuan disebabkan oleh peningkatan penduduk pada tahun-tahun hadapan, dengan menyediakan pilihan pengangkutan awam menarik yang lebih pantas, lebih selamat, lebih selesa dan murah.
• Walaupun BRT membantu menguruskan keadaan trafik (dengan melaksanakan faktor "menolak&menarik"), ia juga membantu ekonomi dengan mengurangkan penggunaan bahan api dan pelepasan CO2 serta mengurangkan masa perjalanan, pada masa yang sama memaksimumkan produktiviti.
Sumber : Laman Web Rasmi SPAD (www.spad.gov.my)
0 comments:
Catat Ulasan